För privatpersoner, gäller distansavtalslagen och
konsumentköplagen.
För icke privatpersoner, gäller köplagen, detta innebär att avtal mellan
företag i de fall möjligt gäller före lagen.
PUL (Personuppgiftslagen)
När en privatperson registrerar sig och skapar ett konto på vår hemsida,
godkänner hen att vi sparar personuppgifter för användning i vår verksamhet.
Vi lagrar uppgifterna säkert, och du kan ta del av dem under ”Min Profil” på
vår hemsida.
Här kan du även välja att radera alla uppgifter (detta gäller alla
personuppgifter och data som inte ligger knutna till pågående eller avslutade
orders).
Om du som köpare inte är myndig (under 18år) så behöver vi ett skriftligt intyg
från målsman alternativt så ber du istället målsman lägga beställningen.
Vi polisanmäler alla brott/försök till brott (ex. bedrägeri, olaga hot, stöld
etc.).
Köpvillkoren på vår hemsida kan inte helt ogiltigförklaras p.g.a. upphittat fel
utan korrigeras i stället enligt gällande lag efter påvisande till oss om
funnet fel.
Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel och felaktig information gällande
varor och tjänster i vårt sortiment. (produktinformation, bilder mm. hämtas
direkt från våra leverantörer och kan ibland innehålla fel).
Beställning, Betalning och Leverans.
När allt som ska beställas lags till i kundvagnen
så är det dags att checka ut.
Vid utcheckningen väljer du om varorna ska hämtas i vår butik eller leverans
via postombud.
Nästa steg är att välja vilket betalsätt som föredras (vi accepterar Swish,
Klarna, Kort samt Google Pay och Apple Pay på enheter som stöder tjänsten från Stipe
Payment).
Kontrollera så allt stämmer innan du klickar för att slutföra och betala ordern.
Alla uppgifter om ordern kan överskådas under utcheckningen (Delsumma, Moms,
Fraktkostnad, Totalsumma, Leverans adress, Faktura adress, Fraktsätt och
Betalnings metod).
Vi använder oss av Stripe som betalleverantör för att kunna erbjuda så många
alternativ för betalning som möjligt.
Produkter som finns i lager levereras oftast inom 1-3 arbetsdagar.
Vi levererar för tillfället enbart till kunder bosatta i Sverige.
Produkter markerade som Bristvara är antingen slut eller en produkt som
beställs efter orderläggning, på dessa produkter kan leveranstiden variera men
ni kan alltid höra av er till oss för närmare information.
OBS! om någon produkt du ska beställa är markerad som Bristvara så håller vi
som standard ordern tills allt finns i lager och skickar sedan allt med en
frakt.
Om ni vill att vi dellevererar ordern så blir det en frakt för vardera leverans
eller i det fall ni uppnått gränsen för fraktfritt på ordern så skickas sista leveransen
utan fraktkostnad, övriga tillkommer det en fraktkostnad på
Vill ni att vi dellevererar så lämna ett meddelande om detta i kommentarsfältet
under utcheckningen.
Beställningar över 5000kr är fraktfria.
På beställningar under 5000kr tillkommer frakt (fraktkostnaden är vikt/volymbaserad
och summan är listad i utcheckningsprocessen).
Ibland utgår varor ur sortimentet utan att vi hinner plocka bort dem, i detta
fall förbehåller vi oss rätten att plocka bort produkten och korrigera summan
som ska betalas alternativt återbetala om ni redan skickat betalningen.
Om du inte hämtar ut en försändelse innan den
returneras till oss så fakturerar vi dig för fraktkostnad och eventuella
administrativa avgifter som kan tillkomma.
Denna faktura kommer behöva betalas innan vi gör ett nytt försök att skicka ut
din försändelse.
Ångerrätt, Avbeställning och Återköp.
Som köpare har du Ångerrätt i 14 dagar vilka
börjar räknas från dagen försändelsen nått sin slutdestination och kan till
egenkostnad returnera produkterna till oss (tänk på att produkter med ett värde
på under 300kr inte berörs av ångerrätten).
För att en retur ska kunna accepteras så måste den först godkännas av oss och
du får då ett RMA-nummer som ska bifogas i försändelsen.
Använda produkter/tjänster, brutna förpackningar eller specialbeställda artiklar
berörs inte av ångerrätt men kan ofta återköpas beroende på skick (kontakta oss
för mer information gällande återköp).
Alla returer oavsett om det gäller garanti, ångerrätt eller återköp innefattar
att du skickar tillbaka varan i sitt ursprungliga emballage, väl förpackat och
med en tydlig anledning till retur och beskrivning på eventuellt fel.
Observera att betalningen för ett återköp först betalas ut när returen inkommit
och vi haft möjlighet att inspektera produkten (skulle skicket inte motsvara
vad som utlovats av er överenskommelse om återköp så förbehåller vi oss rätten
att komma med ett nytt prisförslag eller återsända produkten på er bekostnad.
Avbeställning av en order kan ske kostnadsfritt fram tills vi skickat försändelsen.
Kontakta oss via e-post för att efterfråga
avbeställning, ångerrätt eller återköp, vårt svar gäller som bekräftelse på att
din avbeställning accepterats och gäller.
Om ni önskar använda er av ångerrätt så ska även konsumentverkets blankett
fyllas i och bifogas med returen:
Blankett: Konsumentverket -
ångerrätt
Efter att vi mottagit din återsända vara kommer vi granska varan, är allt ok så
löser vi återbetalningen (detta tar vanligen 7-14 arbetsdagar från påbörjat
ärende).
Skulle varan av någon anledning inte kvalificera för retur/återköp så kontaktar
vi dig.
Reklamation av vara eller tjänst.
Om du mottagit en defekt, skadad
eller felaktig produkt/tjänst, behöver du inom 30 dagar reklamera detta till oss.
Gäller det ett fel där du kan påvisa för tillverkaren att felet funnits sedan produkten
i fråga var ny så kan reklamationstiden enligt konsumentköplagen i vissa fall
gälla upp till 2 år.
Vill du reklamera en vara så
ska vi kontaktas före retur enligt samma förfarande som beskrivs under stycket
Ångerrätt, Avbeställning och Återköp.
OBS! skador orsakade av kund omfattas aldrig av garanti.
Tvister och Force Majeure
I det fall där ett avtal mellan
dig som kund och oss som företag inte kan fullgöras eller väsentligt försvåras p.g.a.
omständigheter som part inte kan förutse eller råda över, ska båda parter vara
befriade från fullgörande.
Enligt konsumentverket innefattar detta omständigheter som krig, beslag, valutarestriktioner
eller liknande som för kund innebär att fullgörande inte kan ske på annat sätt
än till onormalt hög extrakostnad.
Skulle tvist för privatperson uppstå så ska ärendet gå via ARN (Allmänna
Reklamationsnämnden) där kunden själv öppnar ett ärende.
Vi följer rekommendationer från ARN och rättar oss efter deras beslut.